Schilderproces

Zowel voor een aquarel als voor een olieverf wordt op papier of doek een nauwkeurige ondertekening gemaakt in potlood en krijt.
Daaroverheen komt in aquarel een eerste kleurlaag en bij een olieverf een
kleurloze grijstoon-onderschildering in tempera.
In de laatste kleurlaag van een aquarel en in de meerdere kleurlagen
van een olieverf kunnen correcties worden aangebracht. Dit gebeurt
in het laatste stadium op aanwijzingen van een nauwe relatie van de geportretteerde.


Het gebruik van foto’s

Vanwege bezigheden van de af te beelden persoon, een grote afstand of omdat kinderen doorgaans niet lang stil kunnen zitten, is het gebruik van foto’s bij het vervaardigen van portretten onmisbaar. De schilder maakt deze foto's zelf in zijn atelier. Alleen bij portretten van overledenen wordt om begrijpelijke
redenen bestaand fotomateriaal beoordeeld en gebruikt.


PORTRETSCHILDERTECHNIEK, 114 pagina's

Over zijn manier van werken bij het schilderen van portretten schreef Ad van Trier het boek Portretschildertechniek. U kunt een eenmalige download bestellen door €10 over te maken op bankgironummer 2973207 onder vermelding van de titel en uw internetadres.